HARMONOGRAM DZIAŁAŃ 2023-2024

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
6 czerwca 2025

HARMONOGRAM działań w zakresie promocji zdrowia na rok szkolny 2023/2024

L.p

Zadania

Metody realizacji

Termin

Odpowiedzialny

 

1.

 Dokonanie wstępnej diagnozy przez zespół ds. promocji zdrowia

spotkanie zespołu ds. promocji zdrowia

IX

zespół ds. promocji zdrowia

 

2.

Opracowanie harmonogramu działań

spotkanie zespołu ds. promocji zdrowia

IX

zespół ds. promocji zdrowia

 

3.

 Zachęcanie rodziców do włączenia się

w działania przedszkola zmierzające do kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych

u dzieci

Zamieszczanie

artykułów, wskazówek, porad na

gazetce informacyjnej dla rodziców i na stronie internetowej w zakładce PPZ

 

IX –VI

 

Nauczyciele grup

 

4.

 Realizacja tematów kompleksowych,

prowadzenie działań edukacyjnych z dziećmi

 

 - zdobywanie wiedzy i umiejętności praktycznych w zakresie zdrowego odżywiania

- dostarczanie wiedzy o własnym organizmie i jego potrzebach

- wyrabianie prawidłowych nawyków i przyzwyczajeń żywieniowych

- przełamywanie barier w kontakcie z produktami nieznanymi, nowymi

- rozwijanie zachowań sprzyjających zdrowiu

 

IX –VI

 

 

Nauczyciele grup

 

5.

 Propagowanie wśród dzieci, rodziców, personelu przedszkola i społeczności lokalnej postaw proekologicznych i zdrowotnych

„Praktyczne

podpowiedzi, jak

tłumaczyć dzieciom

zasady zdrowego

odżywiania” – szkolenie

 

Udział w warsztatach organizowanych przez Klub Zdrowego Przedszkolaka:

- Żywienie na wagę zdrowia

- Szkoła czystych rąk

- Czyste powietrze wokół nas

 

-„Szkolenie z zakresu

Zdrowego odżywiania” –

z dietetykiem

 

-Udział w konkursach przedszkolnych i międzyprzedszkolnych  organizowanych na terenie miasta

 

- „Warzywne dziwolągi”- konkurs fotograficzny

wspólny dla rodziców

z dziećmi

 

- Konkurs plastyczny dla dzieci i rodziców na plakat pt. „Dbam o zdrowie”

 

IX –VI

 

Nauczyciele grup

 

6.

 

Udział w spotkaniach z instytucjami:

 

 

 

- spotkanie z pracownikami Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Jaworznie

-Towarzystwem Opieki nad Zwierzętami w Jaworznie,

- Kołem Gospodyń Wiejskich,

- Hospicjum „HOMO HOMINI” w Jaworznie,

- KMP w Jaworznie,

 

wg planu

 

Nauczyciele grup

7.

,,Kuchnia błotna”

zbudowanie w ogrodzie przedszkolnym kuchni z materiałów pochodzących z recyklingu.

 

IX

Nauczyciele grup

8.

„Ścieżka pokoju”

– budowanie makiety ścieżki umożliwiającej dzieciom samodzielne rozwiązywanie konfliktów w grupie.

X

Nauczyciele grup

9.

„Szwedzki stół”

-samodzielne przygotowywanie przez dzieci kanapek na śniadanie

1x w miesiącu

Nauczyciele grup

10.

 „Dr Witaminka”

-słuchanie audycji dietetyka o zdrowym

odżywianiu

cyklicznie

 

Nauczyciele grup

11.

,,Kompost w butelce”

poznawanie sposobu działania kompostownika.

IX

Nauczyciele grup

12.

„Uspokajające słoiki”

tworzenie uspokajających słoików z wykorzystaniem materiałów wtórnych, oleju, wody i barwników spożywczych (butelki sensoryczne).

XII

Nauczyciele grup

13.

„Karuzela chmur”

opisywanie wyglądu chmur; nazywanie ich; poznawanie, jakie znaczenie mają różne kształty chmur dla nadchodzącej pogody; wykonanie makiety ilustrującej piętrowe ułożenie chmur na niebie.

I

Nauczyciele grup

14.

„Tropienie śladów”

założenie stacji tropiącej w ogrodzie przedszkolnym. Identyfikowanie i rejestrowanie znalezionych śladów zwierząt (zapisywanie ich długości i szerokości oraz rysowanie w zeszytach terenowych).

II

Nauczyciele grup

15.

,,Woda źródłem energii

poznawanie wody jako źródła energii odnawialnej, konstruowanie turbiny wodnej – obserwacja i próby wyjaśnienia jej działania. Wprowadzenie pojęcia „odnawialna energia”.

III

Nauczyciele grup

15.

„Sygnalizacja świetlna żywności”

badanie różnych właściwości produktów spożywczych, odkrywanie składników odżywczych i ich wpływu na zdrowie; dostrzeganie różnic między żywnością naturalną a przetworzoną, klasyfikowanie żywności ze względu na jej właściwości.

IV

Nauczyciele grup

16.

„Dajemy śmieciom drugie życie

konewka z plastikowej butelki” - konstruowanie konewki z plastikowej butelki i podlewanie roślin w ogrodzie przedszkolnym; poznawanie związków pomiędzy ilością śmieci produkowanych przez ludzkość, oszczędzaniem wody i ratowaniem świata natury; wykorzystanie deszczówki w ogrodnictwie jako sposobu na oszczędzanie wody.

V

Nauczyciele grup

17.

Przygotowanie deseru o „ekosystemie oceanu”

wykonanie jadalnego eksperymentu.

VI

Nauczyciele grup

18.

Udział w wycieczkach / akcjach związanych  z tematyką

 

- „Mam prawo do zdrowia”- Obchody Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka

 

- warsztaty w Geosferze,

 

- „Sprzątanie świata - Polska” = razem możemy więcej!

 

 XI

  

III

  

IV

Nauczyciele grup

 

19.

Szkolenia o tematyce:

- Przedszkole Promujące Zdrowie

 

- „Warsztaty online „STEAM-owe projekty w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej”

  

III-V

 

koordynatorzy ds. promocji zdrowia