PROMOCJA ZDROWIA W NASZYM PRZEDSZKOLU
DEFINICJA PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE
Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników i rodziców dzieci) oraz podejmowaniu przez członków społeczności przedszkola aktualnie i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
Artykuły
„KRAJOWY CERTYFIKAT PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE”
Z przyjemnością zawiadamiamy, że nasze przedszkole otrzymało prestiżowe wyróżnienie jakim jest „Krajowy Certyfikat Przedszkola Promującego Zdrowie”
Co roku nasza placówka podejmuje wiele działań prozdrowotnych. Edukacja zdrowotna ma wskazać kierunek działań w dążeniu do osiągnięcia przez dziecko stanu dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego. Dlatego też obejmuje ona swoim zakresem między innymi profilaktykę wraz z edukacją prozdrowotną oraz kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia, bezpieczeństwa, higieny i sprawności ruchowej.
Przyznanie Certyfikatu jest potwierdzeniem, że przedszkole pracuje zgodnie z modelem przedszkola promującego zdrowie oraz wyrazem uznania dotychczasowych osiągnięć będących wynikiem wieloletniej, długofalowej i systematycznej pracy.
Uroczyste wręczenie certyfikatu przez Ministra Edukacji Narodowej w Warszawie planowane jest na listopad/grudzień 2019 roku.
Dziękujemy całej społeczności przedszkolnej – przedszkolakom, personelowi oraz rodzicom za ogromne zaangażowanie.
ZESPÓŁ PROMOCJI ZDROWIA
Koordynator:
Marta Raczek- Bielawa - nauczyciel
Monika Wójcik - nauczyciel
Członkowie:
Barbara Dziedzic - dyrektor
Monika Winiarska – technik technologii i organizacji żywienia
Edyta Tatara – technik technologii żywienia
„ZDROWIE PRZEDSZKOLAKA SPRAWA TO NIE BYLE JAKA”
W naszym przedszkolu praca dydaktyczno- wychowawcza przebiega w oparciu o program „Trampolina”
autorstwa Małgorzaty Janiak i Kamili Witerskiej
wzbogacony o dodatkowe treści edukacyjne z obszaru
„Aktywność ruchowa i zdrowotna”
opracowane przez Radę Pedagogiczną
Przedszkola Miejskiego nr 10 w Jaworznie
HARMONOGRAM działań w zakresie promocji zdrowia na rok szkolny 2021/2022
HARMONOGRAM działań w zakresie promocji zdrowia na rok szkolny 2021/2022
L.p |
Zadania |
Metody realizacji |
Termin |
Odpowiedzialny |
1. |
Dokonanie wstępnej diagnozy przez zespół ds. promocji zdrowia |
spotkanie zespołu ds. promocji zdrowia |
IX |
zespół ds. promocji zdrowia |
2. |
Opracowanie harmonogramu działań |
spotkanie zespołu ds. promocji zdrowia |
IX |
zespół ds. promocji zdrowia |
3. |
Zachęcanie rodziców do włączenia się w działania przedszkola zmierzające do kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci |
– prelekcje, pogadanki, spotkania dotyczące zagadnień związanych z rozwojem poznawczym oraz emocjonalno – społecznym u dzieci.
- zakup książek do biblioterapii, tablic demonstracyjnych, gier edukacyjnych oraz innych pomocy mających wpływ na rozwój emocjonalno-społeczny dzieci
|
IX –VI |
Nauczyciele grup |
4. |
Realizacja tematów kompleksowych, prowadzenie działań edukacyjnych z dziećmi
|
-promowanie zdrowego stylu życia - poszerzenie wiadomości na temat zasad bezpieczeństwa związanego z sytuacją epidemiologiczną |
IX –VI
|
Nauczyciele grup |
|
Modernizacja pionu żywieniowego – wzbogacanie infrastruktury kuchni |
- zakup nowych urządzeń – krajalnic, szatkownic, mieszalnika – służących przygotowywaniu „swojskich” potraw |
|
|
5. |
Propagowanie wśród dzieci, rodziców, personelu przedszkola i społeczności lokalnej postaw proekologicznych i zdrowotnych |
Udział w realizacji programów: - Żywienie na wagę zdrowia - Czyściochowe przedszkole - „Necio.pl” - projekt edukacyjny, podnoszenie wiedzy n/t korzystania z Internetu oraz zagrożeń płynących z niewłaściwego korzystania z sieci. - Czyste powietrze wokół nas
-Udział w konkursach przedszkolnych i międzyprzedszkolnych organizowanych na terenie miasta:
-„Światowy Dzień Mycia Rąk”- grupowy konkurs na wiersz instruktażowy nt mycia rąk
- „Od przedszkolaka do olimpijczyka” – całoroczne przygotowania i udział w międzyprzedszkolnych zawodach sportowych.
- „Przegoń wirusy” – międzygrupowy konkurs plastyczny |
IX –VI
|
Nauczyciele grup |
|
Zmiana postaw żywieniowych dzieci |
- wprowadzenie samodzielnej formy przygotowywania przez dzieci śniadań - „szwedzkiego stołu”
- wprowadzenie odznak „Zdrowo się odżywiam”
- umożliwienie dzieciom stałego dostępu do wody pitnej w salach – realizacja programu „Mamo, tato, wolę wodę”
|
|
|
6. |
Zapoznanie dzieci z zasadami warunkującymi właściwe relacje społeczne |
- prowadzenie zajęć na temat: uświadamiania własnej osoby, budowania pozytywnych relacji w kontaktach społecznych, kształtowania społecznie akceptowanych postaw, rozpoznawania i wyrażania emocji - zawieranie kontraktów grupowych, stosowanie systemów motywacyjnych - organizowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających podejmowaniu przez dzieci różnorodnych zabaw (tematycznych, muzycznych itp.)
|
wg planu |
Nauczyciele grup |
7. |
Odreagowanie wewnętrznych napięć, niepowodzeń, frustracji i agresji. |
– zajęcia z elementami arteterapii dotyczące emocji, zachowań oraz budowania relacji społecznych w grupie - zabawy rozluźniające, relaksujące, ruchowe, niwelujące napięcie psychiczne,
|
IX |
Nauczyciele grup |
|
„Wiem to Ja”
|
- obchody Dnia Jamy Ustnej, -przestrzeganie bezwzględnej zasady nie dotykania ust, nosa, oka brudnymi rękami -przestrzeganie bezwzględnej zasady nie wkładania do ust zabawek, - poznanie zasad bezpiecznego noszenia maseczki -poznawanie etapów prawidłowego wycierania nosa i wyrzucania zużytej chusteczki do kosza |
12.09
Cały rok
Cały rok
X
Cały rok
|
Nauczyciele grup |
|
„Moje rączki” |
-zajęcia edukacyjne na temat zasad higieny rąk w warunkach obostrzeń sanitarnych - obchody Dnia Mycia Rąk, -Przestrzeganie zakazu brania do rąk znalezionych czy nieznanych przedmiotów i roślin. |
IX
15.10
Cały rok |
Nauczyciele grup |
8. |
„Smacznie i zdrowo” |
-obchody „Dnia zdrowego śniadania” - wykorzystanie zdrowych produktów sezonowych do samodzielnego przygotowania łatwych potraw. - obchody Światowego Dnia Zdrowia, |
09.11
1x na kwartał
07.11 |
Nauczyciele grup |
|
„Jak trzeba dbać o czystość” |
- zabawy tematyczne w kąciku zabaw, kształtowanie nawyku poprawiania wyglądu ubrania. |
1x na kwartał
|
Nauczyciele grup |
9. |
„Moje oczka” |
|
1x w miesiącu |
Nauczyciele grup |
|
„ Wiem i Ja”
|
|
01.02 |
Nauczyciele grup |
10. |
„Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki” – dyniowy konkurs międzygrupowy. |
-rozwijanie inwencji twórczej poprzez zachęcenie rodziców do współpracy |
X |
Nauczyciele grup |
11. |
„Relaksujący wypoczynek” |
- słuchanie utworów wybitnych polskich poetów związanych ze zdrowiem i higieną. |
1x w tygodniu |
Nauczyciele grup |
12. |
„Turniej wiedzy o zdrowiu” |
– quiz wiedzy n/t zasad higieny |
VI |
Nauczyciele grup |
13. |
Udział w wycieczkach / akcjach związanych z tematyką
|
- Sprzątanie świata
- „Dzień Przedszkolaka- owocowy tort” |
IX
IX
|
Nauczyciele grup |
14. |
Szkolenia o tematyce: - Promocja Zdrowia-
|
-„Webinarium II: Pandemia a zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży. -„Webinarium III: Wpływ różnych form cyberprzemocy na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży - Joga, oddech, relaksacja - czyli jak uważnie i dobrze zatroszczyć się o siebie |
IX-VI |
koordynatorzy ds. promocji zdrowia |
HARMONOGRAM działań w zakresie promocji zdrowia na rok szkolny 2020/2021
HARMONOGRAM działań w zakresie promocji zdrowia na rok szkolny 2020/2021
L.p |
Zadania |
Metody realizacji |
Termin |
Odpowiedzialny |
1. |
Dokonanie wstępnej diagnozy przez zespół ds. promocji zdrowia |
spotkanie zespołu ds. promocji zdrowia |
IX |
zespół ds. promocji zdrowia |
2. |
Opracowanie harmonogramu działań |
spotkanie zespołu ds. promocji zdrowia |
IX |
zespół ds. promocji zdrowia |
3. |
Zachęcanie rodziców do włączenia się w działania przedszkola zmierzające do kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci |
Spotkania rodziców z dziećmi – wspólne przygotowanie zdrowych potraw, pogadanki połączone z zajęciami praktycznymi
|
IX –VI |
Nauczyciele grup |
4. |
Realizacja tematów kompleksowych, prowadzenie działań edukacyjnych z dziećmi
|
-promowanie zdrowego stylu życia - poszerzenie wiadomości na temat zasad bezpieczeństwa związanego z sytuacją epidemiologiczną |
IX –VI
|
Nauczyciele grup |
5. |
Propagowanie wśród dzieci, rodziców, personelu przedszkola i społeczności lokalnej postaw proekologicznych i zdrowotnych |
Udział w realizacji programów: - Żywienie na wagę zdrowia - Czyściochowe przedszkole - „Necio.pl” - projekt edukacyjny, podnoszenie wiedzy n/t korzystania z Internetu oraz zagrożeń płynących z niewłaściwego korzystania z sieci. - Czyste powietrze wokół nas
-Udział w konkursach przedszkolnych i międzyprzedszkolnych organizowanych na terenie miasta:
-„Światowy Dzień Mycia Rąk”- grupowy konkurs na wiersz instruktażowy nt mycia rąk
- „Z komputerem za pan brat”- przedszkolny konkurs plastyczny
-„My zasady higieny znamy i o nasze ciała dbamy”- przygotowanie plakatu reklamującego higieniczny tryb życia - „Od przedszkolaka do olimpijczyka” – całoroczne przygotowania i udział w międzyprzedszkolnych zawodach sportowych.
- „Przegoń wirusy” – międzygrupowy konkurs plastyczny |
IX –VI
|
Nauczyciele grup |
6. |
„Higiena dawnej i dziś”
|
- Spotkanie z Kołem Gospodyń Wiejskich |
wg planu |
Nauczyciele grup |
7. |
„Moje uszy i hałas” |
- Kino w przedszkolu, wspólne oglądanie prezentacji multimedialnej |
IX |
Nauczyciele grup |
|
„Wiem to Ja”
|
- obchody Dnia Jamy Ustnej, -przestrzeganie bezwzględnej zasady nie dotykania ust, nosa, oka brudnymi rękami -przestrzeganie bezwzględnej zasady nie wkładania do ust zabawek, - poznanie zasad bezpiecznego noszenia maseczki -poznawanie etapów prawidłowego wycierania nosa i wyrzucania zużytej chusteczki do kosza |
12.09
Cały rok
Cały rok
X
Cały rok
|
Nauczyciele grup |
|
„Moje rączki” |
-zajęcia edukacyjne na temat zasad higieny rąk w warunkach obostrzeń sanitarnych - obchody Dnia Mycia Rąk, -Przestrzeganie zakazu brania do rąk znalezionych czy nieznanych przedmiotów i roślin. |
IX
15.10
Cały rok |
Nauczyciele grup |
8. |
„Smacznie i zdrowo” |
-obchody „Dnia zdrowego śniadania” - wykorzystanie zdrowych produktów sezonowych do samodzielnego przygotowania łatwych potraw. - obchody Światowego Dnia Zdrowia, |
09.11
1x na kwartał
07.11 |
Nauczyciele grup |
|
„Jak trzeba dbać o czystość” |
- zabawy tematyczne w kąciku zabaw, kształtowanie nawyku poprawiania wyglądu ubrania. |
1x na kwartał
|
Nauczyciele grup |
9. |
„Moje oczka” |
|
1x w miesiącu |
Nauczyciele grup |
|
„ Wiem i Ja”
|
|
01.02 |
Nauczyciele grup |
10. |
„Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki” – dyniowy konkurs międzygrupowy. |
-rozwijanie inwencji twórczej poprzez zachęcenie rodziców do współpracy |
X |
Nauczyciele grup |
11. |
„Relaksujący wypoczynek” |
- słuchanie utworów wybitnych polskich poetów związanych ze zdrowiem i higieną. |
1x w tygodniu |
Nauczyciele grup |
12. |
„Turniej wiedzy o zdrowiu” |
– quiz wiedzy n/t zasad higieny |
VI |
Nauczyciele grup |
13. |
Udział w wycieczkach / akcjach związanych z tematyką
|
- Sprzątanie świata
- „Dzień Przedszkolaka- owocowy tort” |
IX
IX
|
Nauczyciele grup |
14. |
Szkolenia o tematyce: - Promocja Zdrowia- Cyfrowy przedszkolak – wykorzystanie TIK w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych
|
- poznanie zagrożeń wynikających z niewłaściwego korzystania z mediów cyfrowych, rozwijanie bezpiecznych zainteresowań informatycznych dzieci w wieku przedszkolnym. |
IX-VI |
koordynatorzy ds. promocji zdrowia |
Strona: 1/2
- Strona: bieżąca1
- Strona: 2
- następna
- Przejdź na koniec