PROMOCJA ZDROWIA W NASZYM PRZEDSZKOLU
DEFINICJA PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE
Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników i rodziców dzieci) oraz podejmowaniu przez członków społeczności przedszkola aktualnie i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
Artykuły
„KRAJOWY CERTYFIKAT PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE”
Z przyjemnością zawiadamiamy, że nasze przedszkole otrzymało prestiżowe wyróżnienie jakim jest „Krajowy Certyfikat Przedszkola Promującego Zdrowie”
Co roku nasza placówka podejmuje wiele działań prozdrowotnych. Edukacja zdrowotna ma wskazać kierunek działań w dążeniu do osiągnięcia przez dziecko stanu dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego. Dlatego też obejmuje ona swoim zakresem między innymi profilaktykę wraz z edukacją prozdrowotną oraz kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia, bezpieczeństwa, higieny i sprawności ruchowej.
Przyznanie Certyfikatu jest potwierdzeniem, że przedszkole pracuje zgodnie z modelem przedszkola promującego zdrowie oraz wyrazem uznania dotychczasowych osiągnięć będących wynikiem wieloletniej, długofalowej i systematycznej pracy.
Uroczyste wręczenie certyfikatu przez Ministra Edukacji Narodowej w Warszawie planowane jest na listopad/grudzień 2019 roku.
Dziękujemy całej społeczności przedszkolnej – przedszkolakom, personelowi oraz rodzicom za ogromne zaangażowanie.
ZESPÓŁ PROMOCJI ZDROWIA
Koordynator:
Marta Raczek- Bielawa - nauczyciel
Monika Wójcik - nauczyciel
Członkowie:
Barbara Dziedzic - dyrektor
Monika Winiarska – technik technologii i organizacji żywienia
Edyta Tatara – technik technologii żywienia
„ZDROWIE PRZEDSZKOLAKA SPRAWA TO NIE BYLE JAKA”
W naszym przedszkolu praca dydaktyczno- wychowawcza przebiega w oparciu o program „Trampolina”
autorstwa Małgorzaty Janiak i Kamili Witerskiej
wzbogacony o dodatkowe treści edukacyjne z obszaru
„Aktywność ruchowa i zdrowotna”
opracowane przez Radę Pedagogiczną
Przedszkola Miejskiego nr 10 w Jaworznie
HARMONOGRAM działań w zakresie promocji zdrowia na rok szkolny 2023/2024
HARMONOGRAM działań w zakresie promocji zdrowia na rok szkolny 2023/2024
L.p |
Zadania |
Metody realizacji |
Termin |
Odpowiedzialny |
1. |
Dokonanie wstępnej diagnozy przez zespół ds. promocji zdrowia |
spotkanie zespołu ds. promocji zdrowia |
IX |
zespół ds. promocji zdrowia |
2. |
Opracowanie harmonogramu działań |
spotkanie zespołu ds. promocji zdrowia |
IX |
zespół ds. promocji zdrowia |
3. |
Zachęcanie rodziców do włączenia się w działania przedszkola
|
- Stworzenie warunków dla rozwijania pozytywnych stosunków pomiędzy dzieckiem, rodziną a pracownikami przedszkola, - Stworzenie bezpiecznych i przyjaznych warunków dla dzieci pochodzących z Ukrainy, umożliwienie spokojnej adaptacji do nowych warunków. |
IX –VI |
Nauczyciele grup |
4. |
Realizacja tematów kompleksowych, prowadzenie działań edukacyjnych z dziećmi
|
-promowanie zdrowego stylu życia - Organizowanie zabaw mających na celu kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach |
IX –VI
|
Nauczyciele grup |
|
Aranżacja sali w sposób sprzyjający kulturalnemu spożywaniu posiłków |
-stwarzanie okazji do celebrowania posiłków, kulturalnego i spokojne ich spożywania połączonego z nauką posługiwania się sztućcami, a także umożliwianie komponowania posiłków np. umożliwienie dzieciom wyboru dodatków do pieczywa do śniadań z dostarczonych składników |
IX-VI |
Nauczyciele grup |
5. |
Propagowanie wśród dzieci, rodziców, personelu przedszkola i społeczności lokalnej postaw proekologicznych i zdrowotnych |
Udział w realizacji programów: - Mam apetyt na zdrowie - Czyściochowe przedszkole - „Necio.pl” - projekt edukacyjny, podnoszenie wiedzy n/t korzystania z Internetu oraz zagrożeń płynących z niewłaściwego korzystania z sieci. - Czyste powietrze wokół nas - Udział w projekcie – „Program wczesnej profilaktyki nadwagi i otyłości u dzieci przedszkolnych”organizowanego przez Sante Clinic, Poradnia Bałtycka oraz Centrum Kształcenia i Wdrożeń - „Dzieci uczą rodziców”
-Udział w konkursach przedszkolnych i międzyprzedszkolnych organizowanych na terenie miasta: -„Jaki to zawód” – dyniowy konkurs międzygrupowy - „Od przedszkolaka do olimpijczyka” – całoroczne przygotowania i udział w międzyprzedszkolnych zawodach sportowych. |
IX –VI
|
Nauczyciele grup |
|
„Mycie to nawyk”- kształtowanie przekonania o konieczności stosowania zasad higieny osobistej i przestrzeganie higieny otoczenia: prawidłowe mycie rąk, higiena jamy ustnej, włosów i paznokci, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po wyjściu z toalety.
|
„Czyścioszki” - Światowy Dzień Mycia Rąk - ćwiczenia praktyczne wyrabiające nawyk prawidłowego mycia rąk. „Czysta rączka”- cykl zajęć o czystości. „Kukuryku na ręczniku”- zabawy dramowe na podstawie utworu „Kukuryku na ręczniku” Marii Kownackiej Zdobywanie sprawności „Czysta rączka” |
15.X
XI-I IV
VI |
Nauczyciele grup |
6. |
„Uśmiechnij się bo śmiech to zdrowie” |
- „Światowy dzień uśmiechu”- zabawy z emocjami. |
06.X |
Nauczyciele grup |
7. |
„Promowanie zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania się poprzez kontakt dzieci z literaturą dziecięcą, filmami edukacyjnymi, teatrzykami. |
- Wojna z mikrobami teatrzyk https://www.youtube.com/wat ch?v=OU5WRg85Ze0,
- Gdzie mieszkają bakterie film edukacyjny https://wklasie.uniwersytetdzi eci.pl/scenariusz/gdziemieszkaja-bakterie |
XI
III |
Nauczyciele grup |
|
„Mamo, tato wolę wodę” |
-zapewnienie dzieciom stałego dostępu do wody pitnej. |
Cały rok |
Nauczyciele grup |
|
„Piramida zdrowia”
|
- wykonanie piramidy zdrowia różnymi formami plastycznymi. |
II |
Nauczyciele grup |
|
„Smakowite zagadki” |
- rozpoznawanie warzyw i owoców po smaku |
1x na kwartaŁ XI,I,IV |
Nauczyciele grup |
8. |
„Co należy robić by być zdrowym?” |
- wystawa plakatów promujących zdrowy styl życia wykonanych przez poszczególne grupy |
VI |
Nauczyciele grup |
|
„Na świeżym powietrzu sportowo i zdrowo” |
- Cykliczne przeprowadzenie zajęć poza budynkiem przedszkola:
- Dzień Inspirujących Spacerów, - Dzień Odkrywania Lasu, - Dzień Odpoczynku na Łące, - Dzień Parkowych Zabaw, - Dzień Pustej Sali, |
X III IV V 16.VI |
Nauczyciele grup |
|
„Kraina Sprawności” |
-międzygrupowe zabawy, ćwiczenia gimnastyczne w ogrodzie przedszkolnym, wykorzystaniem elementów metody Weroniki Sherborne, zabawy i ćwiczenia z elementami gimnastyki mózgu P. Dennisona, Orffa itp |
Cały rok |
|
|
„ Każdy to wie - jak bezpiecznie bawić się!” |
-obchody „Dnia bezpiecznego internetu” |
01.02 |
Nauczyciele grup |
13. |
Udział w wycieczkach / akcjach związanych z tematyką
|
- „Sprzątanie świata – Polska” to wspólna lekcja poszanowania środowiska.”- udział w akcji sprzątanie świata (16.IX) - „Dzień Przedszkolaka- owocowy tort” -„Mydło lubi zabawę” - Światowy Dzień Mycia Rąk (15. X) -„Ruch to zdrowie” - Światowy Dzień Sportu (6. IV) -„Dbaj o przyrodę, o naszą Ziemię bo wielki w tobie potencjał drzemie” (22. IV) - happening ulicami miasta |
IX
IX X
IV
IV |
Nauczyciele grup |
14. |
Szkolenia o tematyce: - Promocja Zdrowia-
|
PROFILAKTYKA I PROMOCJA ZDROWIA- Celem kursu jest zapoznanie z zagadnieniami związanymi ze zdrowiem oraz społecznym kontekstem zdrowia i zachowań zdrowotnych.
|
IX-VI |
koordynatorzy ds. promocji zdrowia |
Strona: 1/2
- Strona: bieżąca1
- Strona: 2
- następna
- Przejdź na koniec