HARMONOGRAM działań w zakresie promocji zdrowia na rok szkolny 2022/2023
HARMONOGRAM działań w zakresie promocji zdrowia na rok szkolny 2022/2023
L.p |
Zadania |
Metody realizacji |
Termin |
Odpowiedzialny |
1. |
Dokonanie wstępnej diagnozy przez zespół ds. promocji zdrowia |
spotkanie zespołu ds. promocji zdrowia |
IX |
zespół ds. promocji zdrowia |
2. |
Opracowanie harmonogramu działań |
spotkanie zespołu ds. promocji zdrowia |
IX |
zespół ds. promocji zdrowia |
3. |
Zachęcanie rodziców do włączenia się w działania przedszkola zmierzające do kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci |
– promowanie zdrowego stylu życia poprzez poszerzenie wiadomości na temat zdrowego odżywiania się, ukazanie wartości zdrowia i potrzeby jego ochrony. - zakup książek, tablic demonstracyjnych, gier edukacyjnych oraz innych pomocy mających wpływ na ukazanie wartości zdrowia i potrzeby jego ochrony.
|
IX –VI |
Nauczyciele grup |
4. |
Realizacja tematów kompleksowych, prowadzenie działań edukacyjnych z dziećmi
|
-promowanie zdrowego stylu życia - poszerzenie wiadomości na temat zasad bezpieczeństwa związanego z sytuacją epidemiologiczną, informacjami o tematyce profilaktyki chorób zakaźnych. |
IX –VI
|
Nauczyciele grup |
|
Aranżacja Sali w sposób sprzyjający kulturalnemu spożywaniu posiłków |
-stwarzanie okazji do celebrowania posiłków, kulturalnego i spokojne ich spożywania połączonego z nauką posługiwania się sztućcami, a także umożliwianie komponowania posiłków np. umożliwienie dzieciom wyboru dodatków do pieczywa do śniadań z dostarczonych składników |
IX-VI |
Nauczyciele grup |
5. |
Propagowanie wśród dzieci, rodziców, personelu przedszkola i społeczności lokalnej postaw proekologicznych i zdrowotnych |
Udział w realizacji programów: - Mam apetyt na zdrowie - Czyściochowe przedszkole - „Necio.pl” - projekt edukacyjny, podnoszenie wiedzy n/t korzystania z Internetu oraz zagrożeń płynących z niewłaściwego korzystania z sieci. - Czyste powietrze wokół nas - Udział w projekcie – „Program wczesnej profilaktyki nadwagi i otyłości u dzieci przedszkolnych”organizowanego przez Sante Clinic, Poradnia Bałtycka oraz Centrum Kształcenia i Wdrożeń
-Udział w konkursach przedszkolnych i międzyprzedszkolnych organizowanych na terenie miasta:
-„Śmieszne minki dla chłopczyka i dziewczynki” – dyniowy konkurs międzygrupowy - „Od przedszkolaka do olimpijczyka” – całoroczne przygotowania i udział w międzyprzedszkolnych zawodach sportowych. -,,Opowiedz mi bajkę” – tworzenie księgi bajek terapeutycznych napisanych przez dzieci i ich rodziców - Konkurs plastyczny dla dzieci i rodziców na plakat pt. „Mapa emocji mojego dziecka”
|
IX –VI
X
II
VI |
Nauczyciele grup |
|
„Zdrowo jem” |
- Przeprowadzenie warsztatów kulinarnych – samodzielne przygotowywanie zdrowych posiłków przez dzieci. Zachęcanie dzieci do zjadania warzyw, przypominanie o ich znaczeniu dla zdrowia, pobudzanie zmysłu smaku, węchu, wzroku przez samodzielne przygotowywanie i zjadanie ich
- zdobywanie odznak „Zdrowo się odżywiam”
- umożliwienie dzieciom stałego dostępu do wody pitnej w salach – realizacja programu „Mamo, tato, wolę wodę”
|
X
V
na bieżąco |
|
6. |
„Mały ogrodnik” |
- Zorganizowanie w każdej grupie kącików do prowadzenia obserwacji i doświadczeń przyrodniczych związanych z hodowlą różnych roślin: fasoli, zbóż, ziół. |
III |
Nauczyciele grup |
7. |
„Bajki, bajeczki moje książeczki”-odreagowanie wewnętrznych napięć, niepowodzeń, frustracji i agresji. |
– Promowanie zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania się poprzez kontakt dzieci z literaturą dziecięcą: opowiadaniami, bajkami, wierszami poruszającymi tematykę zdrowego odżywiania się: - „Na straganie” J. Brzechwa, - „Dla każdego coś zdrowego” W. Karaszewski, - „Warzywa" K. Roguski |
Cały rok
IX II IV |
Nauczyciele grup |
|
„Nietypowo ale zdrowo”- obchody wybranych świąt z kalendarza, których celem jest ukazanie wartości zdrowego odżywiania się.
|
- Dzień owoców i warzyw, - Dzień zdrowego śniadania, - Dzień zdrowych słodyczy, - Dzień wody, - Dzień mleka. |
15.10 08.11 08.03 22.03 01.06 |
Nauczyciele grup |
|
„Gimnastyka fajna sprawa dla nas wszystkich to zabawa” |
- wykorzystywanie różnorodnych metod służących zdobywaniu doświadczeń twórczych w zakresie ruchu, m.in: Ruch Rozwijający W. Sherborne, EPR D. Dziamskiej, edukacja kinezjologiczna P. Denisona, metoda M. Ch. Knillów |
1x na kwartaŁ IX,I,III |
Nauczyciele grup |
8. |
„Minki cytrynki” |
Rozwijanie odporności emocjonalnej dzieci. Wspieranie dzieci w rozróżnianiu i nazywaniu własnych uczuć i emocji, rozwijanie empatii, kształtowanie postawy sprawczości i odpowiedzialności za własne działania. |
1x na kwartał X,II,IV |
Nauczyciele grup |
|
„Na świeżym powietrzu sportowo i zdrowo” |
-„Dzień Pustej Sali" – przeprowadzenie zajęć poza budynkiem przedszkola np. na placu zabaw, boisku, w lesie |
16.06
|
Nauczyciele grup |
9. |
„Teatrzyk kamishibai” |
|
1x na Kwartał XI,II,V |
Nauczyciele grup |
|
„ Wiem i Ja”
|
|
01.02 |
Nauczyciele grup |
13. |
Udział w wycieczkach / akcjach związanych z tematyką
|
- „Wszystkie śmieci są nasze”- udział w akcji sprzątanie świata - „Dzień Przedszkolaka- owocowy tort” -„Mydło lubi zabawę” - Światowy Dzień Mycia Rąk (15. X) -„Ruch to zdrowie” - Światowy Dzień Sportu (6. IV) -„Dbaj o przyrodę, o naszą Ziemię bo wielki w tobie potencjał drzemie” (22. IV) - happening ulicami miasta |
IX IX X
IV
IV |
Nauczyciele grup |
14. |
Szkolenia o tematyce: - Promocja Zdrowia-
|
„W zdrowym ciele zdrowy duch”
|
IX-VI |
koordynatorzy ds. promocji zdrowia |