Przedszkole Miejskie Nr 10 w Jaworznie
Koncepcja pracy przedszkola
JESTEŚMY PRZEDSZKOLEM PROMUJĄCYM ZDROWIE
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
NA LATA 2017/2020
Podstawa prawna:
Koncepcja pracy przedszkola opracowana na podstawie:
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59);
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej;
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949);
- Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949);
- Statutu Przedszkola Miejskiego Nr 10 w Jaworznie.
Nasza misja
Koncepcja pracy naszego przedszkola opiera się na edukacji zdrowotnej. Jako przedszkole posiadające Certyfikat I i II stopnia Śląskiej Sieci Szkoły Promującej Zdrowie propagujemy wśród naszych wychowanków i ich rodzin zdrowy i ekologiczny tryb życia. Uczestniczymy w wielu programach, projektach i kampaniach ogólnopolskich promujących bezpieczeństwo i zdrowy styl życia. Posiadamy certyfikaty Akademii Zdrowego Przedszkolaka, Akademii Aquafresh, Kubusiowych Przyjaciół Natury, a od roku szkolnego 2013/2014 Certyfikat Szkoły w Ruchu. Uważamy, że kształtowanie aktywnej postawy wobec własnego zdrowia powinno zaczynać się jak najwcześniej - od przedszkola. Naszymi działaniami pragniemy objąć całą społeczność przedszkolną, tak dzieci, jak i ich rodziców oraz społeczność lokalną.
Wizja przedszkola
- nasze przedszkole jest placówką otwartą, bezpieczną i przyjazną zarówno dla dzieci, jak i dla rodziców;
- promujemy zdrowy styl życia;
- kształtujemy u dzieci postawy prozdrowotne w zakresie aktywności fizycznej, higieny i zdrowego odżywiania, zachowania proekologiczne oraz aktywne postawy wobec środowiska lokalnego;
- współpracujemy z instytucjami, placówkami działającymi na rzecz promocji zdrowia;
- działania związane z promocją zdrowia realizowane są poprzez wieloaspektowe działania i spotykają się z dużym poparciem ze strony rodziców oraz środowiska lokalnego;
- ideą działania naszego przedszkola jest skoncentrowanie się na indywidualnym twórczym rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej;
- wprowadzamy dziecko w świat wartości uniwersalnych: dobro, piękno, prawda i miłość;
- w naszych działaniach upowszechniamy prawa dziecka;
- zapewniamy dzieciom możliwość korzystania z nowoczesnych pomocy dydaktycznych, rozwijania swoich zainteresowań i zdolności;
- wspieramy wychowanków w pokonywaniu ich trudności i barier;
- dbamy o to, aby rodzice byli współautorami sukcesów swoich dzieci i partnerami w działaniach przedszkola;
- promujemy działania przedszkola i osiągnięcia dzieci w środowisku lokalnym;
- rozbudzamy zainteresowania dzieci kulturą i poszanowaniem tradycji ludowych.
Absolwent naszego przedszkola
- traktuje zdrowie jako wartość i wykazuje aktywną postawę wobec własnego zdrowia;
- dba o swoją sprawność fizyczną;
- dostrzega piękno otaczającej przyrody i podejmuje działania proekologiczne;
- jest przygotowany do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami;
- jest aktywny, dociekliwy, kreatywny i ambitny;
- ma poczucie własnej wartości;
- jest wrażliwy na potrzeby innych;
- jest przygotowany do zadań, jakie stawia szkoła;
- dostrzega atrakcyjność własnej „małej ojczyzny”.
Realizacja koncepcji pracy przedszkola z uwzględnieniem wymagań wobec przedszkoli
Zadania |
Forma realizacji |
Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się
|
|
W procesie wspomagania rozwoju i edukacji dzieci uwzględniane są potrzeby edukacyjne i rozwojowe oraz możliwości dzieci. |
- Uwzględnianie w organizacji procesu wspomagania rozwoju i edukacji dzieci ich:
- Doskonalenie procesu wspomagania poprzez:
- Wykorzystanie wniosków z monitorowania wspomagania
|
W procesie wychowawczo-dydaktycznym stosowane są autorskie rozwiązania i metody pracy a nauczyciele ustawicznie wzbogacają swoją wiedzę i warsztat pracy celem podniesienia jakości wspomagania dzieci. |
- Wykorzystywanie aktywnych form i metod pracy z dziećmi.
- Kontynuowanie innowacji „Bawimy się ucząc się czytać i liczyć z piłkami Eduball” w grupach dzieci 5,6-letnich oraz wdrożenie nowej innowacji „Przekładaniec-tuputaniec” – zabawy i tańce z wykorzystaniem dywanu edukacyjnego tuputan.
- Wymiana doświadczeń dotyczących skuteczności stosowania wybranych metod pracy w trakcie posiedzeń rady pedagogicznej.
- Doskonalenie warsztatu pracy poprzez udział nauczycieli w konferencjach, szkoleniach, warsztatach i kursach metodycznych.
- Wymiana doświadczeń między nauczycielami poprzez umieszczanie własnych przykładów „dobrych praktyk” na stronach internetowych lub w czasopismach dla nauczycieli. |
Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
|
|
Realizacja podstawy programowej odbywa się systematycznie i jest planowana przez nauczycieli z uwzględnieniem warunków i sposobów jej wdrażania. |
- Wdrażanie podstawy programowej z uwzględnieniem warunków i sposobów jej realizacji:
- Planowa realizacja treści zawartych w podstawie programowej dotycząca fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego obszaru rozwoju dziecka. |
W przedszkolu opracowuje się programy własne uwzględniające potrzeby dzieci i środowiska. |
- Wykorzystanie w pracy z dziećmi programów zaproponowanych przez nauczycieli i zaakceptowanych przez Dyrektora przedszkola:
- Zapoznanie rodziców z treścią realizowanych programów własnych. |
Przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole. |
- Systematyczna i planowa realizacja treści programowych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Monitorowanie osiągnięć dzieci poprzez diagnozę i obserwację oraz wykorzystanie ich wyników do modyfikacji planów pracy i pracy indywidualnej.
- Przeprowadzenie ankiet skierowanych do nauczycieli ZSP nr 1 w Jaworznie w celu uzyskania danych dotyczących przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole.
- Zorganizowanie wyjść dzieci do ZSz-P nr 1 w Jaworznie
- Informowanie rodziców dzieci 6-letnich o wynikach diagnozy i obserwacji – przygotowanie informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
- Współpracowanie z domem rodzinnym dzieci 6-letnich celem ujednolicenia oddziaływań edukacyjnych i wychowawczych oraz udzielenie wsparcia rodzicom oczekującym pomocy. |
Dzieci są aktywne
|
|
Zaangażowanie dzieci na rzecz własnego rozwoju i społeczności lokalnej. |
- Stwarzanie sytuacji zachęcających dzieci do inicjowania i podejmowania różnorodnej aktywności na rzecz własnego rozwoju:
- Udział dzieci w programach i akcjach charytatywnych:
- Umożliwienie dzieciom, przy pełnej akceptacji rodziców, udziału w zajęciach dodatkowych organizowanych w przedszkolu z uwzględnieniem ich potrzeb, oczekiwań, możliwości i zainteresowań. W przedszkolu organizowane są następujące zajęcia dodatkowe:
- Wdrażanie dzieci do samodzielności w zakresie:
|
Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne
|
|
Dzieci czują się w przedszkolu bezpiecznie i respektują normy społeczne. |
- Opracowanie z dziećmi kontraktów grupowych, znaków bezpieczeństwa
|
Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
|
|
Prowadzone są i monitorowane zorganizowane działania wspomagające rozwój i edukację dzieci oraz służące wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci. |
- Poznanie potrzeb, oczekiwań, zainteresowań i możliwości psychofizycznych dzieci oraz ich sytuacji społecznej w trakcie:
- Wykorzystanie danych uzyskanych na podstawie diagnozy i obserwacji dzieci oraz informacji rodziców i specjalistów w planowaniu działań edukacyjnych i pracy indywidualnej.
- Opracowanie i wdrażanie PDW oraz IPETów.
- Organizacja zajęć specjalistycznych na terenie przedszkola:
|
Rodzice są partnerami przedszkola
|
|
Wspieranie rodziców w oddziaływaniach opiekuńczych, edukacyjnych i wychowawczych oraz wzmocnienie ich roli w planowaniu i realizacji zadań statutowych przedszkola. |
- Opracowanie planów współpracy z rodzicami.
- Organizowanie kontaktów z rodzicami:
- Przeprowadzanie badań ankietowych wśród rodziców, organizowania zajęć warsztatowych celem uzyskania informacji dotyczących koncepcji pracy przedszkola oraz działalności placówki.
- Aktywizowanie rodziców do prac na rzecz danej grupy i przedszkola jako całości:
- Umożliwienie rodzicom udziału w konsultacjach z logopedą, oligofrenopedagogiem, psychologiem.
- Udzielenie rodzicom znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej pomocy w ramach współpracy z MOPS oraz pozyskiwania paczek od sponsorów.
- Aktywizowanie członków Rady Rodziców do przekazywania informacji pozostałym rodzicom o planowanych działaniach przedszkola |
Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju
|
|
Wykorzystanie zasobów przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju. |
- Rozpoznanie środowiska lokalnego w zakresie jego potrzeb, a także możliwości nawiązania współpracy – podejmowanie inicjatyw na rzecz wzajemnego rozwoju.
- Udział w akcjach organizowanych przez środowisko i społeczność lokalną:
- Przedszkole współpracuje z wieloma placówkami i instytucjami:
- z Wydziałem Ochrony Środowiska i Rolnictwa – organizowanie wycieczek ekologicznych dla dzieci; - z Wydziałem Zdrowia – pomoc w przeprowadzaniu badań profilaktycznych dla rodziców; - z Biurem Promocji – pozyskanie nagród dla dzieci za udział w konkursach organizowanych przez przedszkole na szczeblu miejskim. |
Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych
|
|
W przedszkolu prowadzi się badania a ich wyniki wykorzystuje w planowaniu pracy. |
- Planowe prowadzenie badań:
- Wyniki badań i uzyskane na ich podstawie informacje są analizowane i wykorzystywane przy planowaniu:
|
Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi
|
|
Organizacja i zarządzanie placówką są zgodne z obowiązującym prawem oświatowym i uwzględniają potrzeby i oczekiwania dzieci, rodziców i pracowników oraz zapewnia warunki do ich rozwoju. |
- Zarządzanie przedszkolem w sposób:
|